Aktuality
- Medzinárodná výstava koní Kôň roka 2024 Trenčín – CEDOS Nozdrkovce
- Adaptačné dni pre žiakov prvého ročníka
- Školský podporný tím
- Barmanský kurz
- Športový deň a poznávanie pamätihodností mesta
- Slávnostné odovzdávanie vysvedčení a výučných listov
- Stretnutie školských parlamentov
- SEBAHODNOTA
- Záverečné skúšky
- Vychádzka za pamätihodnosťami Lučenca
Modernizácia odborného vzdelávania a jeho prepojenie s praxou – oblasť poľnohospodárstva
Národný projekt 1 – rekapitulácia aktivít za rok 2022
Naša škola je zapojená do Národného projektu 1 s cieľom posilniť regionálne riadenie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy smerom k zlepšeniu kvality, atraktivity a vyššej orientácii na trh práce v Banskobystrickom kraji. Pripravujeme študentov pre pracovný trh gastronomických, hoteliérskych služieb, cestovného ruchu, agropodnikania a automobilového priemyslu v študijných a učebných odboroch. Bližšie informácie a aktuality o projekte nájdete na tomto odkaze: AKTUALITY BBSK Ďalšie linky: Portál Idemnastrednu.sk: https://idemnastrednu.sk/narodny-projekt Európsky sociálny fond: www.esf.gov.sk Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky: www.minedu.sk Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky: www.minv.gov.sk
Zahraničná odborná prax – „Odborné vedomosti a zručnosti v zahraničí“
Záverečná správa Farmár– prezentácia Chov koní a jazdectvo- prezentácia Pracovník marketingu- prezentácia 24 študentov Strednej odbornej školy hotelových služieb sa v dňoch 2. 10. – 24. 10. 2022 zúčastnilov rámci projektu Erazmus + zahraničnej odbornej praxe v poľskom meste Wroclaw. Študentiz odborov agropodnikanie – chov koní a jazdectvo a farmárstvo pracovali v ZOO Wroclaw a nadostihovej dráhe Partynice. Ostatní študenti zo študijného odboru pracovník marketingu boli rozdelenído hotelových zariadení, turistickej informačnej kancelárie a taktiež jedna žiačka pracovala naCoventry University Wroclaw. Každé pracovisko žiakov malo svoje špecifiká, výhody či aj slabšiestránky, avšak v konečnom dôsledku trojtýždňové pôsobenie na prevádzke žiakom prinieslozlepšenie svojich praktických či jazykových zručností.Počas voľného času a víkendov bolo pre celú skupinu spoznávanie kultúrno-historických pamiatoka pamätihodností starobylého mesta. Krásnym zážitkom pre všetkých bola spoločná návštevazoologickej záhrady, či nočná vyhliadka na mesto zo 49. poschodia Sky Tower.
Erazmus – Wroclaw
V nedeľu 2. 10. 2022 skupina 24 žiakov zo študijných odborov pracovník marketingu, chov koní a jazdectvo a farmár začala svoju odbornú zahraničnú prax vo Wroclawe. Táto odborná prax sa uskutočňuje v rámci programu Erazmus. Žiaci sú rozdelení do 3 skupín. Jedna skupina praxuje vo Wroclawskej ZOO, ďalšia v priestoroch dostihovej dráhy Partynice. Marketingová skupina žiakov je rozdelená do viacerých prevádzok, a to: hotely, Coventry universita a turistická informačná kancelária.
Ukončenie aktivít projektu intervencie s asistenciou psa (canisterapia) 2022
Projekt bol zameraný na intervenciu s asistenciou psa, známe pod pojmom canisterapia. Finančne ho podporila Nadácia SPP sumou 1 500 eur. Ďakujeme nášmu tímu za úspešné zvládnutie aktivít v teréne a taktiež podpornému tímu (zamestnanci DSS, MŠ mesta Lučenec a odborníčke Martine Čontofalskej Michalkovej. Intervencii sa venuje dlhodobo a počas projektu nás usmerňovala. Pevne veríme, že aj týmto spôsobom sme aspoň čiastočne poskytli pocit rodinnej atmosféry klientom DSS, a že sme potešili aj deti MŠ v Lučenci, ktoré s nami zažili netradičný edukačný deň a bol to pre nich zážitok. Aj po ukončení projektu budeme naďalej pokračovať v našich aktivitách.
Praha a Erasmus + plnými dúškami
Naši žiaci strávili, vďaka projektu Erasmus, začiatkom školského roka 2021/2022 tri týždne v Prahe. Žiaci odboru mechanik elektrotechnik získali nové vedomosti a zručnosti, napr. ako prezuť a vyvážiť kolesá, ako vymeniť brzdy, spojku, alebo ako sa robí servisná prehliadka auta. Tu je ich prezentácia: MECHANIK ELEKTROTECHNIK Hoteláci si svoje vedomosti a zručnosti vyskúšali v hoteloch Amarillis, Giovanni, Absolutum, Don Giovanni a Trója. Zdokonalili sa napr. v príprave pokrmov, v cudzom jazyku, v práci na recepcii a v iných pozíciách. Okrem toho sa naučili lepšie komunikovať s ľuďmi. Tu je ich prezentácia: HOTELOVÁ AKADÉMIA Nové a cenné skúsenosti z francúzskej a anglickej obsluhy, miešania nápojov, prípravy kávy, ako pracovať s pokladňou a ako objednávať, prijímať a vystavovať platby si priniesli čašníci a servírky. Tu je ich prezentácia: ČAŠNÍK, SERVÍRKA
Národný projekt 1
Naša škola je zapojená do Národného projektu 1 s cieľom posilniť regionálne riadenie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy smerom k zlepšeniu kvality, atraktivity a vyššej orientácii na trh práce v Banskobystrickom kraji. Pripravujeme študentov pre pracovný trh gastronomických, hoteliérskych služieb, cestovného ruchu, agropodnikania a automobilového priemyslu v študijných a učebných odboroch.
Projekt je zmena – odčervi – zabaľ – odhoď
ÚSPEŠNÉ UKONČENIE PROJEKTU Žiačka, študijného odboru agropodnikanie so zameraním na kynológiu z III. ročníka, Sofia Tomčíková sa zúčastnila akreditovaného neformálneho vzdelávania „Projekt je zmena“ pod záštitou Slovenského inštitútu mládeže a v spolupráci s Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) a Rozvojovou agentúrou BBSK Dobrý kraj. Toto vzdelávanie pozostávalo z dvoch víkendových stretnutí. Následne Sofia dostala financie na zrealizovanie aktivít projektu. Projekt sa nazýval „Nech psičkári nie sú problém“. Realizácia projektu prebehla úspešne a výstupom projektu bola zvýšená informovanosť tak verejnosti ako aj študentov školy. Z finančného grantu sme zakúpili odpadkový kôš určený priamo na psie exkrementy, ktorý je súčasťou areálu našej školy. Z poskytnutých financií sme tiež vytlačili letáky, nakúpili odčervovacie tablety pre psíkov, vrecká na exkrementy. Zamerali sme sa na ochranu životného prostredia a pevne verím, že naša informovanosť bola užitočná a prospešná. Na poslednom víkendovom stretnutí sa prezentovali výsledky projektov a nakladanie s poskytnutými financiami a vyhotovenie záverečnej správy týkajúcej sa projektu. V priebehu nasledujúcich dní bude žiačke zaslaný certifikát o úspešnom absolvovaní projektu s celoslovenskou platnosťou. Projekt podporila Iuventa
Iniciatíva Catching-Up Regions
Catching-Up Regions (CURI) je iniciatívou na pomoc dobiehajúcim regiónom – na podporu rastu a inovácií v nich, odstránenie prekážok pre lepšie využívanie európskych fondov a na zvýšenie prínosu týchto investícií. Iniciatívu od roku 2015 realizuje Európska komisia v spolupráci so Svetovou bankou. Pilotne bola realizovaná vo viacerých regiónoch Poľska a Rumunska, na Slovensku sa do nej v roku 2018 zapojil Prešovský samosprávny kraj. Naším hlavným cieľom v projekte je vybudovať zo školy Centrum celoživotného vzdelávania a poradenstva v oblasti poľnohospodárstva, gastronómie, cestovného ruchu a služieb pre žiakov SOŠ a záujemcov o vzdelávanie, poskytovať služby pre začínajúcich podnikateľov a pre subjekty pôsobiace v regióne. Špecifické ciele rozvíjať a zatraktívniť poľnohospodárske odbory agropodnikanie – farmárstvo, kynológia, chov koní a jazdectvo (priestorové, materiálne a technologické vybavenie školského majetku pre podmienky žiakov študujúcich v týchto profesiách) rozvíjať a zatraktívniť gastronomické odbory hotelová akadémia, kuchár, cukrár, čašník, servírka a podnikanie v remeslách a službách zavedením nových foriem praktickej výučby obnoviť tradičnú poľnohospodársku výrobu vytvoriť systém vzdelávania pre oblasť ekologického poľnohospodárstva zaviesť systém spracovania a výroby ekologických surovín pre gastronomických prevádzky školy pozdvihnúť regionálnu gastronómiu – naučiť žiakov variť zdravo a chutne, priniesť nové trendy v gastronómii, zabezpečovať osvetovú činnosť na základných školách z oblasti zdravej výživy poskytovať špecializované služby v kynológii, farmárstve a chove koní a jazdectve širokej verejnosti zriadiť relaxačno-oddychovú zónu – kontaktnú ZOO s domácimi zvieratami, kde budú mať návštevníci možnosť vidieť ako funguje život zvierat a aktívne tráviť voľný čas prebudovať/zriadiť nové moderné vzdelávacie a poradenské centrum pre poskytovanie služieb v oblasti celoživotného vzdelávania a poradenstva pre rôzne cieľové skupinymodernizovať priestory školy a jej zariadenie a vybavenieimplementovať nové služby v oblasti celoživotného vzdelávania a kariérneho poradenstva zabezpečiť materiálno-technické vybavenie odborného vzdelávania za účelom prispôsobenia sa aktuálnym požiadavkám regionálneho trhu práce v oblasti poľnohospodárstva, gastronómie a služieb podporiť vzdelávanie pedagógov pre nové formy vzdelávania a prácu s modernými technológiami, výmenné pobyty a stáže pre pedagógovpripravovať a skvalitňovať výchovno-vzdelávací systém na základe požiadaviek zamestnávateľov prepojiť výchovno-vzdelávací program na záujmovú činnosť a iné doplnkové vzdelávacie aktivity a spoluprácu s partnerskými organizáciami.
Nadácia VUB – Komunitné granty
SOŠ hotelových služieb a dopravy v Lučenci získala finančné prostriedky z Nadácie VÚB na realizáciu projektu Pomocné labky. Vďaka týmto prostriedkom sme vyškolili ďalších inštruktorov zo strany našich žiakov odboru kynológia na canisterapiu, zakúpili sme ďalších vhodných psíkov a mohli sme pokračovať s pravidelnými návštevami klientov. Tieto pravidelné návštevy ovplyvnila pandémia Covid-19, kvôli ktorej sme na nejaký čas museli prerušiť návštevy. Prostredníctvom projektu sa snažíme zlepšovať kvalitu života mentálne a telesne handicapovaných ľudí a starých ľudí. Špeciálnou cieľovou skupinou sú deti s poruchou autistického spektra, ktoré sa stretávajú pod vedením p. Vlasty Pieckovej Beňovej v Komunitnom centre 3Pé. Klienti využívajú pozitívne pôsobenie vycvičeného psa na ich fyzickú, psychickú a sociálnu pohodu. Prežívajú radosť, šťastie, spokojnosť. Dotyky a hladenie uspokojujú potreby cieľovej skupiny a prispievajú ku rozvoju jemnej motoriky. V neposlednom rade bol projekt prínosom aj pre žiakov SOŠ HSaD odboru kynológia, ktorí mali možnosť sa zapájať do sociálnej a komunitnej pomoci. Rozvíjanie sociálnej spolupatričnosti u mladej generácie vnímame ako dôležitý prvok v procese vzdelávania našich žiakov.
Nová technika pre centrum vzdelávania
SOŠ hotelových služieb a dopravy získala vďaka podpore Úradu podpredsedu vlády SR finančné prostriedky na činnosť regionálneho centra vzdelávania zameraného na prípravu a zlepšenie kompetencií žiakov a vzdelávanie dospelých v poľnohospodárskych profesiách. Celý projekt je zameraný na vzdelávanie a obnovu tradičnej poľnohospodárskej výroby a zachovanie živého vidieka. Regionálny príspevok bol použitý na strojné vybavenie centra vzdelávania poľnohospodárskou technikou: traktor /vo výbave s čelným nakladačom, náradím k čelnému nakladaču a autopilot/, zhrnovač, obracač, lis na guľaté balíky, pluh, disková kosačka, traktorová kosačka, autopilot a simulátor. Okrem poľnohospodárskej techniky je súčasťou projektu aj automobil – 9 miestny, ktorý môže škola aktívne využívať od júna 2020. Projekt sa realizoval vďaka finančnej podpore z Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu a v súvislosti s realizáciou aktivít podľa schváleného akčného plánu.
Nadácia VÚB – Komunitné granty
Nadácia VÚB prostredníctvom komunitných grantov podporuje komunitné a verejnoprospešné projekty s vysokým sociálnym a environmentálnym dopadom zamerané na seniorov, hendikepovaných, marginalizované skupiny, životné prostredie, podporuje občianske iniciatívy a aktívne zapájanie sa do riešenia problémov na miestnej úrovni. Stredná odborná škola hotelových služieb a dopravy v Lučenci získala finančné prostriedky na realizáciu projektu Pomocné labky, ktorým chceme zlepšiť kvalitu života telesne a mentálne handicapovaných ľudí a detí s poruchou autistického spektra, a to s pomocou študentov z odboru kynológia a ich vycvičených psíkov. Osobné návštevy a canisterapia sa budú konať pod dohľadom erudovaného inštruktora. Projektom sa snažia žiaci a učitelia poukázať na aktuálnu problematiku komunitnej pomoci a sociálnu angažovanosť. Touto iniciatívou sa zabezpečí lepšie zaradenie klientov sociálnych zariadení do reálneho života a zlepší sa ich mentálny a fyzický stav, a to napríklad pravidelnými návštevami so psíkmi, prechádzkami, realizáciou záujmových činností. Vďaka finančnej podpore Nadácie VÚB môžeme vyškoliť ďalších inštruktorov zo strany žiakov, zakúpiť ďalších psíkov vhodných na animoterapiu a pokračovať s pravidelnými návštevami u klientov.
Projekt je zmena
Žiačky študijného odboru pracovník marketingu so zameraním na cestovný ruch zo IV. ročníka Veronika Podhorová, Simona Zacharová a z II. ročníka Zuzana Ružinská a Erika Kovaľančíková sa zúčastnili akreditovaného neformálneho vzdelávania „Projekt je zmena“ pod záštitou Slovenského inštitútu mládeže a v spolupráci s Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) a Rozvojovou agentúrou BBSK Dobrý kraj. Toto vzdelávanie pozostávalo z dvoch víkendových stretnutí, kde na prvom stretnutí museli žiačky vypracovať projekt, ktorý nadväzuje na Európsky rok kultúrneho dedičstva 2018 a na Rozvojové priority BBSK v oblasti rozvoja cestovného ruchu a podpory neformálneho vzdelávania. Následne po kontrole zo strany BBSK žiačky dostali financie na zrealizovanie aktivít projektu. Na poslednom víkendovom stretnutí výsledky projektu prezentovali a museli preukázať nakladanie s poskytnutými financiami. Ich projekt sa nazýval „Následníci unikátu“, čo v preklade znamená, že v rámci jednotlivých workshopov predstavovali rôzne formy tkacích techník. Počas mesiaca november si žiačky dohodli miesto a termín konania worskhopov a prezentácií u rôznych vekových skupín, napr. to boli žiaci základných škôl, seniori v Domove dôchodcov a pod. Pomocou tohto projektu sa zakúpili rôzne pomôcky na tkanie, takže naďalej môžeme pokračovať v prezentovaní.
Podpora vzdelávania v poľnohospodárskych profesiách
Stredná odborná škola hotelových služieb a dopravy získala finančné prostriedky z Úradu vlády prostredníctvom Akčného plánu okresu Lučenec na zriadenie a činnosť regionálneho centra vzdelávania zameraného na prípravu a zlepšenie kompetencií žiakov a vzdelávanie dospelých v poľnohospodárskych profesiách. Projekt sa realizoval vďaka finančnej podpore z Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu a v súvislosti s realizáciou aktivít podľa schváleného akčného plánu. Celý projekt je zameraný na vzdelávanie a obnovu tradičnej poľnohospodárskej výroby, podporu malého a stredného podnikania s využitím miestnych podmienok a zdrojov pre vytváranie nových pracovných príležitostí v spolupráci všetkých sektorov a zvyšovaním odbornosti a kvalifikovanosti. Našou snahou je prostredníctvom projektu zachovať živý vidiek a kvalitu života na vidieku. Hlavné úlohy, ktoré bude regionálne centrum vzdelávania plniť sú: zabezpečiť kvalitné odborné a praktické vyučovanie žiakov SOŠHSaD, zabezpečiť akreditované rekvalifikačné kurzy pre potreby zamestnávateľov a ÚPSVaR, vzdelávať začínajúcich poľnohospodárov, mladých poľnohospodárov, začínajúcich farmárov, zamestnávateľov v oblasti legislatívy, výroby, spracovania a predaja produktov, preškoľovať pedagógov odborných predmetov a majstrov odbornej prípravy so zameraním na nové technológie v oblasti poľnohospodárstva, pripraviť a preškoliť zamestnancov firiem na základe ich požiadaviek, v rámci regionálneho pôsobenia zabezpečiť súčinnosť procesu výchovy a vzdelávania pre všetky satelitné a participujúce školy, vzdelávať v oblasti inovácií – zavádzanie nových postupov a technológií v oblasti poľnohospodárstva. Regionálny príspevok bude použitý na strojné vybavenie regionálneho centra vzdelávania poľnohospodárskou technikou: traktor (vo výbave s čelným nakladačom, náradím k čelnému nakladaču a autopilot), zhrnovač, obracač, lis na guľaté balíky, pluh, disková kosačka, traktorová kosačka, autopilot a simulátor a 9-miestny automobil.
Ukončenie projektu „Pomocné labky“
Posledný deň prázdnin, 31. 8. 2019, bol aj dňom ukončenia projektu „Pomocné labky“. Zo záverečnej správy sa dozvedáme, že do projektu boli zapojení dvaja odborníci: pani Virágová z Výcvikovej školy pre asistenčné psy z Bratislavy, odkiaľ máme psíkov a pani Michalková zo Žiliny, ktorá sa venuje canisterapii dlhodobo a ktoré nás v začiatkoch projektu usmerňovali. Bolo v ňom zapojených 20 dobrovoľníkov. Do projektu bol zapojený pedagóg a odborný garant projektu Ing. Martin Majer, žiaci odboru kynológia, podporný tím pozostávajúci zo zamestnancov DSS, Komunitného centra 3Pé a zamestnancov školy. Všetci uvedení dobrovoľníci aktívne prispievali ku naplneniu cieľa projektu, ktorým bolo priniesť zlepšenie kvality života ľudí telesne, mentálne handicapovaných, ako aj ľudí starých a opustených. Celkovo bolo zrealizovaných 38 aktivít. Canisterapia – 34 stretnutí, deň detí v obci Uderiná, deň detí v obci Halič, deň detí 4 ZŠ Lučenec, aktivita pre deti ZŠ. CELKOVÉ ZHODNOTENIE PROJEKTU: Canisterapia pôsobí pozitívne na fyzickú, psychickú a sociálnu pohodu človeka. Uplatňuje sa hlavne ako pomocná psychoterapeutická metóda v situáciách, keď iné metódy nemožno použiť. Pomáha zlepšiť jemnú a hrubú motoriku, koordináciu, je veľmi vhodná pre deti so špeciálnymi potrebami napr. autizmom. Terapia so psom vplýva pozitívne na rozvoj celkovej komunikácie, spestruje deň klienta, učí ho trpezlivosti a kreativite. Projekt „Pomocné labky“ pomohol zlepšiť mentálny ale aj fyzický stav klientov, s ktorými sme prišli do kontaktu, priniesol nové podnety a zároveň edukačne pôsobil na študentov, ktorí sa uvedenej oblasti chcú venovať po skončení strednej školy. Výsledky sa dajú vyjadriť „len“ ako radosť, šťastie, spokojnosť. Aj po ukončení projektu budeme naďalej pokračovať v rozbehnutých aktivitách. Pozitíva: Pozitíva vidíme v dvoch rovinách. Prvá sa týka klientov, s ktorými sme prišli do kontaktu. Sme presvedčení o tom, že naša práca mala zmysel pre všetkých zúčastnených klientov. Vidieť radosť v očiach zo stretnutia so psíkmi, možnosť ich hladkať, túliť sa k nim, hovoriť s nimi bolo pre nás nesmierne motivujúce. Druhá oblasť sa týka našich žiakov v odbore kynológia. Týmto projektom sa zvýšilo povedomie študentov v danej problematike zameranej na sociálnu pomoc, žiaci mohli zažiť blízky kontakt s postihnutými klientmi, mohli vidieť interakciu psíkov s nimi, mohli sa naučiť ako sa správať ku postihnutým občanom, uvedomiť si rozdielnosti. Projektom sa zároveň búrali bariéry predsudkov o zdravotne postihnutých občanoch. Po ukončení projektu niektorí žiaci zhodnotili, že by sa aj naďalej chceli venovať profesionálne tejto činnosti. V neposlednom rade ako pozitívum vnímame aj osvetovú činnosť prostredníctvom PR aktivít v tlači, médiách a na sociálnych sieťach. Negatíva: Počas realizácie projektu sme si uvedomili, že nám nestačia dva psíky pre tento druh terapie, pretože dopyt prevyšuje ponuku a nemohli sme naplniť potreby všetkých klientov, ktorí mali záujem o tento typ služby, zvlášť zo strany detí s poruchou autistického spektra, ktorých stále pribúda. Z tohto dôvodu plánujeme do budúcnosti zaobstarať ďalšie psy, ktoré by boli vhodné na realizáciu canisterapie. Taktiež sme si uvedomili, že nie všetci žiaci sú vhodní na prácu so zdravotne postihnutými ľuďmi. U niektorých žiakov bolo prirodzené sociálne cítenie, empatia, zdravý náhľad na veci, u niektorých sme to postupne budovali. Po skúsenostiach, ktoré máme si žiaci viac uvedomovali v akej oblasti chcú so psíkmi pôsobiť.
Realizujeme projekt Pomocné labky
Projekt „Pomocné Labky“, ktorý podporila Nadácia pre deti Slovenska z nadačného fondu –„Deti v bezpečí“ poisťovne Kooperativa, má za cieľ zvýšiť povedomie o problematike pomoci ľuďom so zdravotným znevýhodnením, predstaviť systém pomoci prostredníctvom cansiterapie, teda priaznivého pôsobenia psa na ľudské zdravie. Naša škola, odbor kynológie, občianske združenie Zmysel života a Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy uskutočnili 21. marca 2019 tlačovú konferenciu s témou „Pomoc ľuďom so zdravotným znevýhodnením prostredníctvom canisterapeutických psov “.
Pozvánka na tlačovú konferenciu
Stredná odborná škola HSaD Lučenec, odbor kynológie, občianske združenie Zmysel života a Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy Vás pozývajú na spoločnú tlačovú konferenciu, ktorá sa uskutoční dňa 21. marca 2018 o 11,00 h, v Hoteli Slovan, Železničná 25, v Lučenci. Témou tlačovej konferencie bude „Pomoc ľuďom so zdravotným znevýhodnením prostredníctvom canisterapeutických psov “.
Realizujeme projekt Pomocné labky
Informácie o projekte Začiatok projektu: 01.03.2019Koniec projektu: 31.08.2019Celkové trvanie projektu: 6 mesiacov Finančná podpora: 1 495,- € Cieľom projektu je priniesť zlepšenie kvality života pre ľudí, ktorí sú telesne či mentálne handicapovaní alebo ľudí starých a opustených v zariadeniach DSS v Lučenci a v Kalinove. Aktivity budú realizované prostredníctvom študentov SOŠ hotelových služieb a dopravy odboru kynológia s vycvičenými psíkmi formou osobných návštev a canisterapie pod dohľadom erudovaného inštruktora. Uvedený projekt by mal vo finálnej fáze zabezpečiť zvýšenie kvality života seniorov, klientov DSS ako aj detí s poruchou autistického spektra a zároveň poukázať na neustále aktuálnu problematiku komunitnej pomoci a sociálnej angažovanosti. Zlepšením života klientov by sa mala zaistiť ich lepšia inklúzia do reálneho života, zlepšiť ich mentálny ale aj fyzický stav (napr. zabezpečený radosťou z pravidelnej návštevy so psíkmi, prechádzok, chuťou vykonávať nejakú činnosť, zníženie depresívnych stavov spôsobených smútkom z opustenosti blízkych osôb, a pod). Zároveň sa prispeje k nárastu uvedomenia si sociálnej pomoci občanom u mladých ľudí. Sekundárnym cieľom projektu je podporiť a zvýšiť povedomie mladých ľudí – študentov v sociálnej sfére ktorá je založená na pomoci slabším. Projekt zahŕňa tri piliere – inovatívnosť, zodpovednosť a komunitu, a predstavuje pozitívny spoločenský dopad udržateľného charakteru v danej lokalite a cieľovej skupine. Finančné prostriedky získané z Nadačného fondu „Deti v bezpečí“ poisťovne Kooperatíva v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska budú použité na nákup interaktívnych edukačných pomôcok pre interaktívne aktivity s klientmi v rámci canisterapie.
Naši študenti sa zapojili do programu ERASMUS
V dňoch 9. – 18. októbra 2018 sa v hoteli Medves pri Salgotariáne uskutočnil Erasmus projekt pod názvom Digital Employment zameraný na zručnosti v marketingu, ktorého sa zúčastnila aj naša škola. 10 dní sa mladí účastníci z Maďarska, Slovenska (naša škola a gymnázium Stará Ľubovňa), Čiech (gymnázium Veľké Pavlovice pri Brne) a z Rumunska (z mesta Pitest) učili ako úspešne založiť a propagovať firmu použitím rôznych metód a nástrojov. Pracovný program bol náročný, ale bol priestor aj na zábavu, oddych a zoznamovanie sa. V programe nechýbal výlet do okolia, večer talentov, národné prezentácie, posedenie pri vatre. Okrem „povinnej angličtiny“ sa mladí ľudia naučili aj niečo z jazykov svojich kamarátov – maďarčiny a rumunčiny. Atraktívnou súčasťou programu bol „Kultúrny večer“, na ktorom všetci zúčastnení prezentovali v angličtine svoje krajiny. Dievčatá, oblečené do tradičných slovenských krojov, prezentovali kultúru, históriu a gastronómiu Slovenska. Táto forma rozširovania odborných vedomostí a jazykových zručností sa všetkým študentom páčila a určite v tom chceme v budúcnosti pokračovať. Z nasej školy sa pobytu zúčastnili: Mgr. Marián Šustek, Daniela Szabóová, Monika Fodorová, Lucia Hašková, Veronika Halgašová, Zoltán Merica, Vivien Kuszaová, Patrik Malček, Patrícia Magyarová, Sofia Budáčová, Roland Rubint, Tibor Szabó, Sandra Hatvaniová , Patrícia Žilíková a Miriam Vaculčiaková.
Výstupy z aktivity 3.1
Aktivita 3.1 Vzdelávanie pedagogických zamestnancov zamerané na získanie nových vedomostí a zručností v súvislosti s inováciou metód a foriem vzdelávania Cieľom aktivity 3.1. bolo zabezpečenie ďalšieho vzdelávania pre pedagogických zamestnancov školy, aby títo nadobudli nové vedomosti a zručnosti, ktoré sú nevyhnutné na to, aby vedeli pracovať s digitalizovanými učebnými textami, vedeli upravovať učebné texty pomocou grafických programov, boli adaptovaní na nové metódy a formy vzdelávania, vedeli prenášať získané nové vedomosti a zručnosti smerom ku žiakom a vedeli integrovať požiadavky zamestnávateľov do vzdelávacieho procesu. Cieľom aktivity bolo tiež získať kvalifikovaný personál, ktorý zabezpečí škole moderné vzdelávanie, konkurencieschopnosť a dôveru žiakov, rodičov i zamestnávateľov. Aktivita 3.1 bola zameraná na získanie nových vedomostí a zručností pedagogických zamestnancov, ktorí budú pracovať s digitalizovanými učebnými textami, budú ich upravovať, inovovať tak, aby sa čo najviac prispôsobovali požiadavkám zamestnávateľov a tak budú garantmi kvality procesu vzdelávania a kvality inovácií. Je z toho dôvodu nevyhnutné, aby sa vedeli v čo najväčšej možnej miere orientovať v tvorbe a práci s digitalizovanými učebnými textami, aby vedeli v dostatočnej miere využívať informačno-komunikačné technológie, aby vedeli pracovať so žiakmi s využitím nových metód a foriem vzdelávania, ako aj využívať inovované didaktické prostriedky. Previazanosť tejto aktivity na ostatné aktivity v rámci projektu spočíva v potrebe poskytnutia a uskutočnenia vzdelávania pedagogických zamestnancov pre získanie kľúčových kompetencií a zručností pre inováciu vzdelávania na škole a v rámci neho na efektívne využívanie moderných didaktických prostriedkov, ktoré sú súčasťami aktivít 1.1, 2.1 a 2.2 a pre následné rozširovanie výsledkov a výstupov projektu. Spolu bolo zrealizovaných 32 kurzov, vyškolených 170 účastníkov, odovzdaných 81 certifikátov zo vzdelávania a spätná väzba bola získavaná formou dotazníkov spokojnosti so vzdelávacími aktivitami a osobnými pohovormi s účastníkmi vzdelávania. Ďalšie vzdelávanie prebiehalo v nasledovných kurzoch: Kurzy realizované prostredníctvom projektu: P. č.: Názov školenia: Počet dní Počet účast. plán Počet účast. skutoč Dátum realizácie kurzu 1 GIMP Grafické nástroje 2 2 10 17.2.-18.2.2014 2 Adobe Illustrator Grafické nástroje 3 1 1 3.3.-5.3.2014 3 Adobe Photoshop Grafické nástroje 3 1 1 6.3-7.32014 17.3.2014 4 Adobe InDesign Grafické nástroje 3 2 2 19.2.-21.2.2014 5 Adobe Photoshop – grafika pre www stránky 1 1 12 19.2.2014 6 Corel DRAW Grafické nástroje 3 1 1 17.3.-19.3.2014 7 Adobe Flash Grafické nástroje 3 2 2 17.3.-19.3.2014 8 MS Word 2007 pre mierne pokročilých Kancelárske nástroje 2 3 7 17.2.-18.2.2014 9 MS Excel 2007 pre mierne pokročilých Kancelárske nástroje 3 3 9 19.2.-21.2.2014 10 MS PowerPoint 2007 pre mierne pokročilých Kancelárske nástroje 2 2 2 17.2.-18.2.2014 11 MS Access 2007 pre mierne pokročilých Kancelárske nástroje 2 1 1 17.2.-18.2.2014 12 MS Visio 2007 Kancelárske nástroje 2 1 1 5.3.-6.3.2014 13 MS Project 2007 Kancelárske nástroje 3 1 1 4.3.-6.3.2014 14 Spolupráca v skupine pomocou balíka GoogleApps Kancelárske nástroje 3 2 9 20.2.-21.2.2014 7.3.2014 15 PHP – skriptovací jazyk Webové upravovanie existujúcich aplikácií 4 2 2 3.3-6.3.2014 16 Tvorba klientskych skriptov v jazyku Java Script Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 2 3 9.4.-11.4.2014 16.-17.4.2014 17 Tvorba www stránok v HTML a CSS Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 2 2 17.2.-21.2.2014 18 Vývoj ASP.NET webových aplikácií Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 1 1 17.2.-21.2.2014 19 Vývoj webových aplikácií v Jave I. – Servlety, JSP, JSTL Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 1 1 17.2.-21.2.2014 20 Liferay framework – vývoj portálov Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 1 1 17.2.-21.2.2014 21 Liferay framework – administrácia Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 1 1 17.2.-21.2.2014 22 Adobe Flash – Action Script Webové upravovanie existujúcich aplikácií 5 1 1 3.3-7.3.2014 23 ORACLE 10g – administratíva databáza Upravovanie existujúcich DB aplikácií 5 1 1 3.3-7.3.2014 24 Programovanie v PL/SQL Upravovanie existujúcich DB aplikácií 5 1 1 17.2.-21.2.2014 25 MOC2779 – Databáza Microsoft SQL Server 2005 Upravovanie existujúcich DB aplikácií 5 1 1 3.3-7.3.2014 26 MOC2780 – Údržba Microsoft SQL Server 2005 Upravovanie existujúcich DB aplikácií 5 1 1 3.3-7.3.2014 27 Jazyk SQL Upravovanie existujúcich DB aplikácií 3 2 5 20.2.-21.2.2014 7.3.2014 28 MySQL pre databázových administrátorov Upravovanie existujúcich DB aplikácií 4 1 1 9.4.-11.4.2014 a 16.4.2014 Spolu účastníkov: 41 81 Školiace kurzy pedagogických zamestnancov z oblasti autorských práv financované z vlastných prostriedkov školy, ktoré úzko súvisia s realizáciou projektu a sú súčasťou výsledkov merateľných ukazovateľov projektu prebiehali v nasledovných termínoch: P. č.: Názov školenia: Počet dní Počet účast. plán Počet účast. skutoč Dátum realizácie kurzu 29 Autorské práva pri tvorbe učebných textov 2 hod 32 26.11.2013 30 Autorské práva pri tvorbe učebných textov 2 hod 18 27.11.2013 31 Autorské práva pri tvorbe učebných textov 2 hod 21 3.12.2013 32 Autorské práva pri tvorbe učebných textov 2 hod 18 4.12.2013 Spolu účastníkov: 89
Výstup z aktivity 2.2
Vytvorenie obsahu poskytovaných informácií zameraných na rozvoj kariéry a realizácia ich poskytovania Kariérové poradenstvo je komplex služieb, zahŕňajúci široké spektrum aktivít, ktoré majú klientom pomôcť ujasniť si ciele vlastnej kariéry a porozumieť svetu práce. Zohľadňuje schopnosti, zručnosti človeka a motiváciu ako dôležitý aspekt. Pomáha objavovať a rozvíjať potenciál a zdroje ukryté v človeku. Prihliada i na osobnostné charakteristiky, hľadá súlad medzi pracovným svetom a osobnými preferenciami. Ide o poradenské služby v oblasti vzdelávania a zamestnanosti, ktorých cieľom je pomáhať jednotlivcom pri rozhodovaní sa v otázkach voľby budúceho zamestnania, prípadne ďalšieho štúdia. Kariérové poradenstvo je u nás tradične súčasťou výchovného poradenstva. Systém výchovného poradenstva sa dominantne sústreďuje na kariérovú výchovu, na pomoc žiakom počas školskej dochádzky. Cieľom aktivity 2.2 bolo poskytovanie takých informácií o rozvoji kariéry, aby sa žiaci mohli bez väčších problémov pripraviť na vstup na trh práce, prípadne na ďalšie vzdelávanie na vysokých školách. Taktiež jej cieľom bolo vtiahnutie zamestnávateľov do systému rozvoja kariéry, aby si mohli svojich budúcich zamestnancov usmerňovať a pripravovať ešte pred ich vstupom do pracovného procesu. Touto aktivitou sa vytvoril obsah informácií, ktoré sú pre žiakov nevyhnutné pre ich lepšiu orientáciu sa na trhu práce tak, aby sa bezprostredne po absolvovaní strednej odbornej školy uplatnili bez problémov na trhu práce alebo sa ďalej vzdelávali na vysokých školách. Do formovania obsahu poskytovaných informácií boli zapojení zamestnávatelia, ktorí preniesli do kariérového poradenstva požiadavky zamestnávateľov na svojich budúcich zamestnancov, čo prinesie prospech nielen žiakom, ale i zamestnávateľom. V rámci tejto aktivity boli taktiež prehodnotené v súčasnosti poskytované informácie v rámci kariérového poradenstva a zhodnotené používané nástroje. Výstupom aktivity je vytvorený inovovaný obsah kariérového poradenstva „Prvý krok za prácou už počas štúdia“, ako aj skrátená verzia „Končím školu. Čo Ďalej?“, ktorý dá žiakom možnosť získať dostatočné informácie, vedomosti a zručnosti k uplatneniu sa na trhu práce. Nakoľko kariérové poradenstvo je veľmi rozvinuté v krajinách, v ktorých má škola relevantných partnerov, budú informácie a dobrá prax prenášaná do formovania nového obsahu kariérového poradenstva, ako aj na základe týchto informácií bude využívaná nová metóda a forma kariérového poradenstva, a to individuálne získavanie informácií žiakmi prostredníctvom IKT, s následnými konzultáciami. Previazanosť tejto aktivity na ďalšie aktivity v rámci predkladaného projektu spočíva v prenesení požiadaviek zamestnávateľov a relavantných inštitúcií do obsahu, metód a foriem vzdelávania. Končím školu Prvý krok za prácou už počas štúdia
Výstupy z aktivity 2.1
Aktivita 2.1 Výchova stredoškoláka trvá niekoľko rokov, ale trh práce sa mení a vyvíja rýchlejšie. Často zamestnávatelia signalizujú, že na pracovnom trhu sú absolventi, ktorí nie sú pripravení pre ich potreby, školy nemajú požadovanú štruktúru učebných a študijných odborov a na trhu je prebytok absolventov niektorých škôl. Naša škola sa snaží o pružné reagovanie na potreby trhu práce – t.j. vzdelávacích programov a prijatie ďalších opatrení, čo vyžaduje efektívnu spoluprácu škôl, zamestnávateľov Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny a ďalších sociálnych partnerov. Dôraz by sa mal klásť na analyzovanie potrieb zamestnávateľov, teda na zadefinovanie koľko a akých absolventov potrebujú, resp. budú potrebovať v budúcnosti. Pracujeme tiež na vytváraní nových metód a foriem vzdelávania formou digitalizácie učebných textov, čím sa zabezpečí nielen neustála inovácia učebných materiálov, podľa požiadaviek trhu práce a zamestnávateľov, ale aj interakcia vo vzťahu zamestnávateľ – pedagogický zamestnanec – žiak – rodič. Na základe analýzy potrieb a požiadaviek trhu práce a analýzy práce školy sme identifikovali pozitíva a negatíva školy, ktoré nám signalizovali, čo všetko máme zmeniť, čo ponechať tak, aby náš výchovno-vzdelávací proces mal stále vyššiu a vyššiu kvalitatívnu úroveň, identifikovali sme množstvo zamestnaneckých príležitostí pre našich absolventov. Žiaci vykonávajú prax individuálne u podnikateľov a firiem, s ktorými spolupracujeme v rámci Lučenca a okolia, alebo skupinovou formou. Cieľom aktivity 2.1 bolo vytvoriť sieť inštitúcií, ktoré majú veľký podiel na uplatnení absolventov na trhu práce a vytvorenie jednotného obsahu poskytovania informácií v rámci aktivity. Informácie od týchto inštitúcií umožnia žiakom a absolventom lepšie sa orientovať na trhu práce, vo väčšej miere vnímať požiadavky trhu práce, požiadavky zamestnávateľov a tým prispôsobovať svoje vedomosti a zručnosti práve týmto požiadavkám. Touto aktivitou sa nám podarilo vytvoriť sieť inštitúcií, ktoré sú relevantnými hráčmi na trhu práce v regióne. VÚC disponuje informáciami o budúcich investoroch, zamestnávatelia identifikujú svoje požiadavky na zamestnancov a škola, na základe takto získaných informácií prispôsobí vzdelávací proces požiadavkám trhu práce. Škola týmto zosieťovaním získala aj partnerov pre svoje ďalšie aktivity a rozvoj. Pri dosiahnutí konečných výsledkoch boli dosiahnuté čiastkové úlohy aktivity: Výstupy z aktivity 2.1
Obstarávanie školiaceho materiálu pre frekventantov
Obstarávanie školiaceho materiálu pre frekventantov
INFORMÁCIA O OTVÁRANÍ PONÚK – Nákup výpočtovej techniky a súvisiaceho softvéru
Informácia, týkajúca sa splnenia povinnosti podľa § 41 ods. 1 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) Informácia o otváraní ponúk
Moderné vzdelávanie – úspešný absolvent na trhu práce
Názov projektu: Moderné vzdelávanie – úspešný absolvent na trhu práce Celkové oprávnené výdavky projektu: 291 329,98 EUR Výška NFP: 276 763,48 EUR Ciele projektu: Strategickým cieľom projektu je inovácia obsahu odborného vzdelávania prostredníctvom inovácie metód a foriem vzdelávania vo všetkých odboroch vzdelávania, ktoré škola ponúka a s ňou súvisiaca inovácia didaktických prostriedkov tak, aby získané vedomosti a zručnosti odrážali potreby trhu práce a viedli k lepšej uplatniteľnosti žiakov na trhu práce. Naplnenie strategického cieľa projektu prispeje k budovaniu vedomostnej spoločnosti tým, že priblíži odborné vzdelávanie potrebám trhu práce, žiaci a pedagogickí zamestnanci získajú nové vedomosti a zručnosti, ktoré prispejú k ich samostatnosti, k rozšíreniu počítačovej gramotnosti, čím všetkým sa prispeje k lepšej uplatniteľnosti absolventov strednej odbornej školy na trhu práce, nielen národnom, ale i medzinárodnom. Zabezpečí integráciu zamestnávateľov do odborného vzdelávania, čím sa priblíži odborné vzdelávanie národným a medzinárodným požiadavkám, čo naplní cieľ zabezpečenia dlhodobej konkurencieschopnosti SR. Moderné vzdelávanie